Voor een groot aantal risicovolle beleggingsproducten heeft de Autoriteit Financiële Markten (AFM), in samenwerking met Jeroen Dijsselbloem (minister van Financiën) een reclameverbod afgekondigd. In de ogen van de AFM kunnen een aantal beleggingsproducten behoorlijk wat financiële schade toebrengen aan consumenten die met deze producten beleggen. In sommige gevallen is de schade niet te overzien. Voor welke producten dit afgekondigde reclameverbod gaat gelden leest u in dit bericht.

In het bericht van een tijdje terug kunt u lezen over alternatieven die er zijn voor het aloude sparen. Zo lichten wij toe wat bijvoorbeeld obligaties zijn en hoe deze werken. Verder geven wij, van alle in het artikel genoemde alternatieven, de voor- en nadelen aan. Daarnaast kunt u lezen over het gegeven dat sommige spaarders beleggen zien als gokken. En dat de keuze voor u persoonlijk, om te gaan beleggen of om te blijven sparen, berust op uw keuze om te gaan voor veiligheid of om te kiezen voor rendement. Met andere woorden, gaat u voor veilig sparen of neemt u het risico om uw inleg (deels) te verliezen. Over het algemeen kan er gesteld worden dat de angst om te verliezen groter is dan de wil om te winnen. Dat verklaart waarom er nog zoveel spaarders zijn in Nederland. Nu stappen spaarders al enige tijd over op beleggen omdat zij inzien dat hun spaargeld nagenoeg niks meer aan rendement oplevert.

Verbod op risicovolle beleggingsproducten

Als u besluit om te gaan beleggen doe dit dan goed voorbereid en doordacht. Laat u niet   verleiden door allerlei internetsites of advertenties. Het gaat om uw zuurverdiende spaargeld en u zit niet te wachten op financiële schade waar u, in sommige gevallen, levenslang mee geconfronteerd wordt. Voor bepaalde beleggingsproducten die een groot risico met zich meebrengen wilt de AFM een reclameverbod instellen. Zij vindt namelijk dat consumenten weg moeten blijven van gevaarlijke en risicovolle beleggingsproducten. Bent u voornemens om met (een deel van) uw vermogen te gaan beleggen? Dan kunt u hier lezen welke stappen u dient te ondernemen om op een veilige manier de stap te zetten en te beginnen met beleggen. Maar voor welke risicovolle beleggingsproducten gaat het afgekondigde reclameverbod gelden? De AFM wilt beginnen met een reclameverbod voor binaire opties.

In de toekomst wilt de AFM dat het reclameverbod ook gaat gelden voor de volgende beleggingsproducten: Cfd’s, Turbo’s, Warrants, Futures en Coco’s. Maar wat betekenen al deze namen? Wij leggen het u uit.

Binaire opties 

Een belegger kan met binaire opties gokken of de koers van een aandeel, obligatie, grondstof of valuta bij het einde van de (vaak zeer korte) looptijd van de optie hoger of lager staat. Het heeft veel weg van gokken, het is immers alles-of-niets. Als een belegger goed gokt, dan krijgt hij grofweg 170% van zijn inleg terug. Echter bij een foute gok verliest hij zijn gehele inleg. Binaire opties hebben een onevenwichtige verhouding tussen risico en rendement. Dat is volgens de AFM de voornaamste reden voor een verbod. Daarbij komt nog het feit dat de toezichthouder niet te spreken is over het feit dat de aanbieder van binaire opties de tegenstander van de beleggende partij is. Een aanbieder van binaire opties heeft dus verliezende klanten nodig om te kunnen bestaan.

Contracts for difference

Beleggers kunnen met cfd’s (contracts for difference) profiteren van de koersbewegingen van een onderliggende waarde. Zonder dat het desbetreffende aandeel, obligatie of valuta echt moet wordt gekocht. Het grootste probleem wordt gevormd door zogenoemde “hefbomen”. Door een hefboom kunnen beleggers gemakkelijk meer geld winnen of verliezen dan ze hebben ingelegd. Een bekend voorbeeld is de ontkoppeling van de Zwitserse frank in januari 2015. De onverwachte en grote koersbeweging leverde toen in combinatie met hefbomen enorme verliezen op. Uit de resultaten van de Franse beurstoezichthouder AMF bleek dat ongeveer 89% van de particuliere beleggers verlies heeft geleden met cfd’s. De Nederlandse AFM wil ingrijpen bij hefbomen van 10 of hoger en bij cfd’s die een restschuld kunnen opleveren.

Turbo’s

De afgelopen tijd hebben turbo’s sterk aan populariteit gewonnen onder Nederlandse beleggers. Met het beleggen in turbo’s is in 2015 een omzet bereikt van ongeveer € 10 miljard. Turbo’s worden ook wel sprinters of speeders genoemd. Ze kennen een hefboom, die ervoor zorgt dat risico en rendement niet in balans zijn volgens de AFM. Met een turbo laat een belegger de uitgevende instelling de onderliggende waarde aankopen, bijvoorbeeld een aandeel. Zelf financiert hij maar een klein deel, waardoor hij met weinig geld van de volledige koersbewegingen kan profiteren. In de praktijk kan het ook anders lopen. Consumenten kunnen veel verlies lijden, zeker als er sprake is van een lange looptijd en hoge hefbomen.

Warrants

Warrants vallen onder de derivaten (afgeleide beleggingsproduct). Een warrant lijkt in veel opzichten op een optie. Net als bij een optie kennen warrants namelijk een onderliggende waarde: aandelen, obligaties of valuta. Aan elke warrant zit een formule voor omwisseling naar bijvoorbeeld aandelen, obligaties of een valuta. Bij het beleggen in warrants is de prijs van tevoren vastgesteld. Deze vastgestelde prijs wordt ook wel uitoefenprijs genoemd. De eigenaar van een warrant heeft het recht (maar niet de plicht) om de stukken, de onderliggende waarde, vóór een bepaalde datum te kopen of te verkopen. Deze datum wordt ook wel de vervaldatum genoemd. Ze worden op dezelfde manier verhandeld als aandelen.

Het aantrekkelijke van een warrant is niet de omwisseling naar aandelen, maar de veel grotere fluctuatie in de koers dan bijvoorbeeld een aandeel. Warrants werken net als cfd’s met een hefboom. Beleggers kunnen financieel in de problemen komen.

Futures

Een future is een termijncontract. Dit contract wordt verhandeld op de effecten- of goederentermijnbeurs. Tussen twee partijen worden afspraken gemaakt om op een bepaald tijdstip een bepaalde hoeveelheid van een product of financieel instrument te gaan verhandelen. De prijs is vooraf bepaald. Het grote gevaar is dat een belegger onbeperkt kan verliezen. Deze methode is geliefd om het hoge rendement dat behaald kan worden.

Coco’s

Beleggers vergaten in hun zoektocht naar hogere rendementen om goed naar deze risico’s te kijken. De risico’s waren vaak groot, met als gevolg dat beleggers flinke verliezen leden. Coco’s zijn achtergestelde bankobligaties die omgezet kunnen worden in aandelen als de kapitaalpositie van de bank te ver dreigt weg te zakken. Contingent convertibles (Coco’s) hebben flink aan terrein gewonnen de afgelopen jaren. Ze kunnen een hoog rendement bieden. Daartegenover kunnen coco’s ook grote financiële risico’s opleveren. De AFM acht coco’s te ingewikkeld voor de consument.

Conclusie

Door het gewenste verbod van de AFM voor de besproken beleggingsmethoden naar binaire opties wordt de consument niet blootgesteld en verleid tot deze producten. Ze worden namelijk vergeleken met casino’s en gokken. De AFM wilt consumenten beschermen tegen eventuele financiële schade. In sommige gevallen is de financiële schade niet te overzien.

Zijn na het reclameverbod de producten nog te krijgen? Of wordt het aanbieden van dergelijke producten ook verboden? Dat weten niemand. Het is te vergelijken met sigaretten. De reclame voor tabakswaren is verboden maar sigaretten en andere tabakswaren zijn wel gewoon te koop. Een dergelijk reclameverbod gaat er wel voor zorgen dat mensen zoeken naar alternatieven. In het geval van een reclameverbod, en wellicht in de toekomst verdere verbod, gaan mensen op zoek naar een alternatief voor hun financiële toekomst. Mensen zijn minder beïnvloedbaar.

Wellicht dat een nieuw kabinet gaat strijden voor een algeheel verbod op deze “beleggingsproducten”. We zullen het zien. Over het kabinet gesproken, over krap twee weken, staan de Tweede Kamerverkiezingen voor de deur. In ons volgende bericht willen wij u iets gaan vertellen over de mogelijke coalities die gesloten kunnen gaan worden. Een groot aantal politieke partijen heeft aangegeven niet met elkaar de coalitie te willen vormen. Hoe gaat ons nieuwe kabinet eruit zien? Bent u daar ook zo benieuwd naar? Houd ons in de gaten.

 

Tot volgende week!